12 tips tegen (ochtend)misselijkheid

Meer dan de helft van de vrouwen heeft last van (ochtend)misselijkheid of maagzuur tijdens de zwangerschap. Gelukkig zijn er heel veel dingen die er tegen kunt doen. Hieronder volgen 12 tips:

12 Tips tegen ochtendmisselijkheid en brandend maagzuur

  1. Rechtop zitten: let er op dat je goed rechtop zit, vooral tijdens het eten. ’s nachts eventueel je hoofdeinde iets verhogen door er een paar boeken onder te leggen.
  2. Handje hazelnoten of havervlokken: deze binden het maagzuur.EHBM (1)
  3. Verse gemberthee: snij een paar plakjes gember af en laat het in gekookt water 15 minuten trekken.
  4. Heilzame aarde: op nuchtere maag een theelepel Luvos heilaarde met een glas lauw water vermengen en opdrinken. Luvos helpt ook bij
    obstipatie en je kunt het verkrijgen bij de meeste natuurvoedingswinkels.
  5. Kleine porties: wanneer je verspreid over de dag kleine porties eet en het liefst voor het opstaan al iets in je maag hebt, vb cracker of een beschuitje, heb je minder last van een lage suikerspiegel wat misselijkheid kan veroorzaken.
  6. Pepermunthydrolaat: deze kun je toevoegen aan je thee (meer).
  7. Proteïne: eet voor het slapengaan nog iets dat rijk is aan proteïnen.
  8. Water: drink voldoende water. Een tekort aan water is een grote factor in het veroorzaken van misselijkheid en hoofdpijn.
  9. Nachtrust: zorg ervoor dat je voldoende slaapt.
  10. Essentiële olie: inhaleren van lavendel olie helpt de misselijkheid te doen afnemen.
  11. Stress less: stress maakt dat ons lichaam zich niet kan ontspannen, voeding niet goed kan verteren, waardoor we dus meer kan hebben op vermoeidheid en een tekort aan energie en voedingsstoffen (bron).
  12. Acupressure: in onderstaande fimpje kun je zien welk acupressuurpunt je zelf kan stimuleren tegen misselijkheid.

 

 

Over De Geboortenis

Deze blog is in 2010 geïnitieerd door Hester Appelman, zwangerschapscoach. Sinds juni 2012 is deze blog onderdeel van de Stichting De Geboortenis, bestaande uit Christine Derksen, Minna Sangi en Nienke Stoop. De stichting heeft als doel het oprichten van een informatieplatform, het bundelen van zorg rondom de bevalling in regio Zutphen, het aanbieden van bijscholing aan zorgverleners en op termijn het realiseren van een geboortehuis.
Dit bericht werd geplaatst in Zwangerschap en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op 12 tips tegen (ochtend)misselijkheid

  1. Helpen bovenstaande remedies niet voldoende? probeer dan eens acupunctuur. Dat helpt heel goed tegen ochtendmisselijkheid, en ook tegen zure oprispingen. Zonder nare bijwerkingen.

    • Hi Melanie,

      Acupressure is één van de genoemde tips in mijn top 10 :). Dank voor het melden en fijne dag!

      Groeten Hester

      • Hoi Hester,
        Ik had wel gezien dat je acupressuur op het punt P-6 had opgenomen. Maar in veel gevallen is dat niet genoeg; vandaar mijn reactie. 🙂 Verder mooie tips: zeker de gemberthee zou ik aanraden bij ochtendmisselijkheid. Dat kun je ook geven aan je kinderen, wanneer deze bijvoorbeeld misselijk zijn als ze een keertje teveel gesnoept hebben. Maar ook bij kinderen met wagenziekte, kun je ze voordat je gaat rijden een kopje gemberthee laten drinken.
        Hartelijke groet, Melanie

      • Hi Melanie,
        Dank voor je aanvulling en inderdaad slim voor wagenziekte. Had ik nog niet aan gedacht!
        Groeten Hester

  2. Minke zegt:

    Hallo,
    Gember kun je heus wel gebruiken tijdens de zwangerschap, maar niet onbeperkt, vanwege de werking op de baarmoeder. Ik zou er zuinig mee omspringen.
    Eigenlijk komt zwangerschapsmisselijk juist voort vanuit een gebrek aan voedingsstoffen. Als je je lijf een beetje kent weet je wel wat jouw misselijkmomenten zijn. Wees die dan voor door dan al wat gegeten te hebben. Vermijd hierbij voedingsmiddelen met een hoge glycemische index vanwege hun invloed op je bloedsuikerspiegel. Dat zijn suikers en geraffineerde koolhydraten.
    Groetjes,
    Minke

  3. sylvia zegt:

    ik heb ook nog een tip ter aanvulling van de acupressuur punten.
    Je kan speciale bandjes kopen die ook tegen wagenziekte werken e.d. Die kan je dan omdoen en dan stimuleert de knikker op het bandje continu het drukpunt. Zo hoef je dat niet zelf te doen (heb je je handen vrij). Zo’n bandje heet: sea-band. Google maar eens.

  4. Corina zegt:

    Bij mij had mijn misselijkheid altijd verband met mijn emotionele toestand.
    Op het moment dat ik misselijk werd of net had overgegeven, bedacht ik me: waar was ik nu niet congruent mee? het kon vanalles zijn, als ik even terugdacht wist ik de reden te vinden en gebruikte ik positieve affrimaties om dit om te draaien en de misselijkheid was weg.

    Bv. onzekerheid over mijn groeiende lichaam, of onzekerheid bij een naderend gesprek op mijn werk met client, of negatieve gedachten over toekomst etc.
    Dit vraagt wel bereidheid tot introspectie maar door deze bewustwordingmomenten kon ik mezelf helen!
    Nu de misselijkheid weg is mannifesteert zich mijn emotionele onbalansen in bekkenpijn. ook hier is het een signaal dat ik even naar binnen moet kijken, en ……. zo weer weken lang pijn vrij ben.

    • Beste Corina,

      Hartelijk dank voor je wijze reactie! Ons lichaam en onze geest werken als een eenheid inderdaad en als één van de twee uit balans is heeft dat ook gevolgen voor de ander. Mooi dat je dat zo duidelijk ervaart en hier wilt delen.

      Warme groet en een fijne dag voor jou!
      Hester

Geef een reactie

