Bevallen op eigen kracht – Wendy Schouten

Omslag zwangerschapsboek bevallen op eigenkracht - Wendy Schouten

Inmiddels heb ik al vele zwangerschapsboeken gelezen. Het leek me daarom wel eens een goed idee om hier mijn meest favoriete boeken met jullie te delen. De eerste die ik met jullie wil delen is “Bevallen op eigen kracht” geschreven door Wendy Schouten. Waar gaat zij over? In het kort gaat zij over het belang van het houden van de focus op de eigen kracht, eigen weten en eigen verantwoordelijkheid van een aanstaande moeder.

Kracht

In de psychologie zijn ze al jaren bewust meer focus aan het leggen op de krachten die iemand in huis heeft en hoe iemand die in kan zetten in het dagelijks leven. Deze stroming met de focus op het lokaliseren van je krachtbronnen heet ook wel ‘positieve psychologie‘.

Waar je je aandacht aan geeft, dat groeit.

De keuze als aanstaande moeder en ook vader is dus waaraan geef ik mijn aandacht? Leg ik de focus in voorbereiding op de bevalling, kraamtijd en het ouderschap op wat er allemaal mis kan gaan of al mis gaat, of leg ik mijn focus op het vergroten van mijn kracht om eventuele problemen aan te kunnen? Mooi is dat als we besluiten om onze krachtbronnen (bijvoorbeeld heel goed kunnen analyseren of goed om kunnen gaan met stress) bewust te worden, we niet alleen meer waardering krijgen voor onze eigen kwaliteiten, maar ook voor die van de ander. Als aanstaande ouders kan je hier ook ten aanzien van de relatie je voordeel mee doen.

Eigen weten

“Er was dus veel wat de deskundigen niet zagen. Misschien zagen zij het meeste wel niet. En wat zij zagen, werd nogal eens verkeerd geïnterpreteerd. Het was alsof ze met een microscoop inzoomden op een bloem van mijn bloemetjesjurk en daarna vaststelden dat ik een bloem moest zijn. Vanuit hun beperkte mensbeeld leken zij helemaal niet in staat het grotere geheel te overzien. Ik merkte dat ik daar vanuit de subjectieve onmeetbare informatie vanuit mijn eigen lichaam en gevoel veel beter toe in staat was.”

Deze mooie en veelzeggende quote van Wendy zegt het eigenlijk al. De huidige protocollen zijn gebaseerd op wat voor de gemiddelde vrouw in de gemiddelde situatie van toepassing is. Dit heeft echter een lage voorspellende waarde voor jou als individu en in jouw specifieke situatie. Om het even in perspectief te zetten. Het gemiddelde IQ is 100, hoeveel is jouw IQ, hoeveel van die van je familie en vrienden? Bij navraag zal je ontdekken dat maar heel weinig mensen daadwerkelijk een gemiddeld IQ van 100 hebben. De meeste zitten er onder of er boven. Dit zelfde geldt voor bijvoorbeeld de gemiddelde duur van een zwangerschap of de gemiddelde duur van een bevalling.

Daarnaast is het van belang je te beseffen wat de KANS op een complicatie tijdens de bevalling van een heleboel onderliggende factoren afhangt. Eén van de factoren die het verloop beïnvloed is hoe jij jezelf kunt ontspannen. Elke vorm van (onbewuste) stress vermindert de afgifte van de benodigde hormonen. Hierdoor neemt de kans op complicaties en interventies aanzienlijk toe (lees meer). Jij bent de degene die het meest invloed heeft op de bevalling, tenslotte is het jouw lichaam waaruit de baby geboren wordt.

Stel je hebt een medische indicatie, hoe groot is de kans op complicaties eigenlijk? Bij bijvoorbeeld een eerdere keizersnede is de kans bij een natuurlijke bevalling op het scheuren van het littekenweefsel ongeveer 8 op de 10.000. Deze kans is nog kleiner dan de kans dat je dit jaar komt te overlijden aan kanker, met 26 op de 10.000. Dus naast de relevantie van de protocollen in jouw specifieke geval is ook de relativering van het wetenschappelijk bewijs van belang! Bovendien blijkt dat we van alles rationeel kunnen beslissen, maar ons onderbuikgevoel in moeilijke situaties vaak het meest betrouwbaar is. Binnen de top van het bedrijfsleven weten ze dit al lang en worden ze getraind in het luisteren naar dit onderbuikgevoel, ook wel intuïtie genoemd. Juist als dit tegen de gangbare protocollen in lijkt te gaan! Er zijn ook genoeg voorbeelden van moeders die intuïtief aanvoelen dat er iets mis is, maar het niet gevonden wordt. Jij zult het snelst en meest nauwkeurig kunnen vaststellen dat jouw baby zich anders gedraagt dan je gewend bent.

“Om tot een eerlijk en betrouwbaar beeld over de veiligheid van natuurlijk bevallen te komen, moeten de ervaringen en gevoelens van vrouwen en vroedvrouwen weer centraal komen te staan.”

Verantwoordelijkheid

“Waar ik nu juist zacht en ontspannen wilde zijn, moest ik mij verharden en wapenen tegen de kritische blikken van de buitenwereld.”

Voor het kunnen staan in je kracht is het nodig dat je verantwoordelijkheid durft (terug) te nemen voor jouw rol als moeder en ook als vader! Ook als dit stuit op weerstand vanuit de behoefte van zorgprofessionals om te kunnen controleren. Jullie zijn waarschijnlijk niet opgeleid tot medici, maar je hebt als (aanstaande) ouder wel de mogelijkheid om je zo goed mogelijk te laten informeren over wat het beste is voor een veilige bevalling. Nogmaals de veiligheid van een bevalling hangt voor het grootste deel af van hoe jij in je lichaam zit. Zoek de daarvoor de steun die je nodig hebt! Want het zal niet makkelijk zijn om gehoord te worden in een medische cultuur waar de rol van de patiënt vooral passief is. Vooral niet als je al weeën hebt en het steeds moeilijker wordt om je te concentreren. Je partner kan hierin je grootste steun zijn. Mocht dat niet kunnen dan is wellicht een doula een goede optie.

Tot slot

Ik ben me bewust van de toon die dit boek en mijn woorden zetten. Het roept aan tot assertiviteit en actief de touwtjes in handen nemen. Dat is lastig als je dat niet gewend bent en helemaal als je daardoor eventueel tegen bestaande protocollen in gaat. De kunst is ook om in contact met je zorgverlener ook zijn/haar gevoel en intentie te horen. Alleen als jullie beide naar elkaar luisteren kan er een echte samenwerking ontstaan. 

Over De Geboortenis

Deze blog is in 2010 geïnitieerd door Hester Appelman, zwangerschapscoach. Sinds juni 2012 is deze blog onderdeel van de Stichting De Geboortenis, bestaande uit Christine Derksen, Minna Sangi en Nienke Stoop. De stichting heeft als doel het oprichten van een informatieplatform, het bundelen van zorg rondom de bevalling in regio Zutphen, het aanbieden van bijscholing aan zorgverleners en op termijn het realiseren van een geboortehuis.
Dit bericht werd geplaatst in Bevalling en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

