Oefening en belang van stressregulatie bij kinderwens

Als zwanger worden niet van zelf gaat, brengt het meestal veel spanning en stress met zich mee. Volgens vele onderzoeken heeft stress invloed op de vruchtbaarheid (bron) waardoor er al snel een vicieuze cirkel ontstaat.

Door de stress symptomen bij je zelf te herkennen en erkennen kun je stress verminderen. In de yogafilosofie wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende niveaus van stress:

Mentale stress: wordt veroorzaakt door een te drukke denkgeest. Je piekert veel en je bent druk in je hoofd. Je bent in je gedachten dagelijks bezig met je kinderwens.

Emotionele stress: wordt veroorzaakt door allerlei situaties die het hart schade toebrengen. Denk aan relatieproblemen, verlies van een dierbare, een miskraam of rouwverwerking rondom de kinderwens die alsmaar uitblijft.

Fysieke stress: wordt veroorzaakt door fysieke overbelasting. Bijvoorbeeld door te zwaar lichamelijk werk of door je lichaam langdurig bloot te stellen aan schadelijke invloeden van buiten af (medicatie, hormonen etc.).

Mind-Body verbinding: Deze lagen van stress zijn vaak in elkaar verweven en je kunt ze tegelijkertijd ervaren. Vooral als een kinderwens ondanks alle pogingen en behandelingen alsnog uit blijft. Uiteindelijk kun je lichamelijke klachten krijgen, zoals pijn, ongemak, snel vermoeid etc. Als de stress lang genoeg aan houdt, neemt de vitaliteit af en kun je last krijgen van somberheid en depressiviteit.

Wanneer je deze mind-body verbinding erkent kun je een besluit nemen om maatregelen te treffen om de stress bij jezelf te verminderen.

Maatregelen tegen stress:

Afhankelijk van op welk(e) niveau(s) stress ervaren wordt (en wat voor je het meest prettig voelt), kun je stress symptomen efficiënt bestrijden door:

  • Aanraking, massage
  • Een goed gesprek om te kunnen ventileren en relativeren
  • Ontspanning in warmte (sauna, zonnebaden met mate)
  • Het ontprikkelen van de zintuigen, de natuur op te zoeken
  • Lichaamsbeweging die bij je past
  • Ontspanningsoefeningen, ademoefeningen, muziek, stilte en rust opzoeken
  • De juiste voeding, eventueel een lichte reinigingskuur voor de nieren, lever en darmen
  • Te zorgen voor gezond dag- en nachtritme; optijd opstaan en optijd naar bed
  • Heartfulness (lees meer)

Ontspanningsoefening

Oefening t.b.v. diepe ontspanning op alle niveaus; Savasana, oftewel eindontspanning aan het einde van de yogales. Deze oefening kan eenvoudig op elke moment van de dag (zonder eerst yoga te doen) op het bed uitgevoerd worden. Voor het slapen gaan zal het de nachtrust bevorderen.

1. Ga op je rug liggen met je benen iets uit elkaar, armen langs het lichaam met de handpalmen schuin omhoog.

2. Breng je aandacht naar je voeten, onderbenen en knieën. Trek, terwijl je inademt, de tenen naar je toe, duw je hielen van je af, en span je onderbenen flink aan. Ontspan je lichaam terwijl je uitademt. Voel de ontspanning na gedurende een aantal diepe (buik)ademhalingen.

3. Richt dan je aandacht op je bovenbenen, bekken en buik. Terwijl je inademt druk je de holte van je onderrug plat tegen het matras en span je de eerder genoemde spiergroepen aan. Ontspan je lichaam terwijl je uitademt. Rustig navoelen, diep ademhalen.

4. Vanuit je onderrug gaat je aandacht verder omhoog naar je schouderbladen. Terwijl in inademt druk je de schouderbladen tegen het matras aan. Ontspan je lichaam terwijl je uitademt.

5. Beweeg je hoofd een aantal keren van links naar rechts om je nek ook goed te kunnen ontspannen. Voel weer na, adem rustig en diep door je buik.

6. Vanuit je nek, langs de schedel en de voorkant van je hoofd komt de aandacht op het voorhoofd, ogen en het gezicht. Knipper en knijp een aantal keren met je ogen. Terwijl je inademt span je alle gezichtsspieren aan, open je mond/kaken zo wijd mogelijk. Steek je tong uit…en ontspan je het gezicht terwijl je uitademt. Voel de zachtheid van het gezicht na.

7. Langs je keel en schouders gaat de aandacht naar de armen, handen en vingers. Terwijl inademt span je deze spieren aan, maak vuisten. Adem uit en ontspan de armen en handen.

8. Voel nu het geheel van je lichaam en hoe je buik zachtjes op en neer beweegt in het ritme van je ademhaling.

9. Zeg zachtjes (of hardop!) Dankjewel tegen je lichaam en geniet van de totale ontspanning.

Auteur: Minna Sangi

Minna is energetische vruchtbaarheidscounselor, yogadocent, ademtherapeut en masseur. Ze is eigenaar van praktijk Linnaea en schrijft regelmatig voor De Geboortenis en Baby Vandaag.

Lees ook:

Verlangen naar een baby – kinderwens en vruchtbaarheid

Over De Geboortenis

Deze blog is in 2010 geïnitieerd door Hester Appelman, zwangerschapscoach. Sinds juni 2012 is deze blog onderdeel van de Stichting De Geboortenis, bestaande uit Christine Derksen, Minna Sangi en Nienke Stoop. De stichting heeft als doel het oprichten van een informatieplatform, het bundelen van zorg rondom de bevalling in regio Zutphen, het aanbieden van bijscholing aan zorgverleners en op termijn het realiseren van een geboortehuis.
Dit bericht werd geplaatst in Zwanger worden en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s