Zwangerschapsklachten: bekkeninstabilteit

Het bekken

Dit is zijn de onderdelen waaruit het bekken is opgebouwd.

Tijdens de zwangerschap worden door toename van het hormoon relaxine & progesteron de vier gewrichten in ons bekken zacht. De symphysis pubis, die zich tussen de twee pubic bones aan de voorkant van het bekken bevindt. De twee sacroiliac gewrichten, die de ruggewervel verbinden met het bekken en de sterkste gewrichten van ons lichaam zijn. Zij verbinden het heiligbeen en het ilium. Tenslotte nog het sacrococcygeal gewricht dat zich tussen het puntje van het heiligbeen (sacrum) en het staartbeen bevindt. Dit is nodig zodat de botten van het bekken makkelijker kunnen bewegen en er meer ruimte kan ontstaan zodat de baby er tijdens de bevalling makkelijker doorheen kan.

Twee vormen van bekkeninstabiliteit

Er zijn twee vormen van bekkeninstabiliteit. De ene wordt veroorzaakt door medisch het te ver oprekken van de banden zoals bijvoorbeeld bij een groot kind in stuitligging, of door medisch ingrijpen als een tangverlossing of vacuümextractie, wat na de bevalling alsnog kan leiden tot bekkeninstabiliteit.

De andere vorm van bekkeninstabiliteit heeft een hormonale achtergrond. Bij deze vrouwen worden de gewrichten ‘te zacht’ waardoor er teveel beweging van het bekken ontstaat en pijn kan ontstaan.

Tips bij bekkeninstabiliteit

Vóór de bevalling

  • Zorg dat je in een goede conditie bent en blijft. Een hele goede manier die het minst belastend is voor je bekken is door te zwemmen of fietsen.
  • Neem contact op met een fysiotherapeut of osteopaat die hierin gespecialiseerd is en je oefeningen kan geven die je hierbij kunnen ondersteunen.

Tijdens de bevalling

  • Tijdens de bevalling kan het een enorm voordeel zijn om in water te bevallen. Op die manier ontlast je je bekken doordat het water je draagt en kun je evengoed nog vrij bewegen. Hier kun je meer lezen over de voordelen van in water bevallen.
  • Ook het zitten op een geboortebal, waarbij je gewicht grotendeels steund op de bal, geeft je alle ruimte om te bewegen zonder jezelf veel te belasten.

Na de bevalling

  • Bouw je conditie geleidelijk weer op. Ook hier is zwemmen het minst belastend.
  • Vermijdt zware belasting van je bekken door het nemen van grote stappen als bij traplopen.
  • Overleg met een fisiotherapeut over de oefeningen en de frequentie van de oefeningen en signalen waar je op moet letten in verband met teveel belasting.

Over De Geboortenis

Deze blog is in 2010 geïnitieerd door Hester Appelman, zwangerschapscoach. Sinds juni 2012 is deze blog onderdeel van de Stichting De Geboortenis, bestaande uit Christine Derksen, Minna Sangi en Nienke Stoop. De stichting heeft als doel het oprichten van een informatieplatform, het bundelen van zorg rondom de bevalling in regio Zutphen, het aanbieden van bijscholing aan zorgverleners en op termijn het realiseren van een geboortehuis.
Dit bericht werd geplaatst in Bevalling, Zwangerschap en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Zwangerschapsklachten: bekkeninstabilteit

  1. Bangemama zegt:

    Hoi!

    Bij de eerste kwam ik in wk 16 voor de eerste keer bij de fysio met bekkenpijn.

    Uiteindelijk liep ik met krukken de laatste weken voor de bevalling.
    Verder dan 50 m uit huis kwam ik niet meer.

    Na mijn ziekenhuisbevalling (42 wk + 1 dag!) en een hele lange dag liggen op het harde bevalbed, plus een kindje van 9 pond tussen mijn bekken door kon ik niets meer.
    Het heeft 11 maanden geduurd voordat ik er af was qua pijn.

    Nu ben ik zwanger van nr 2 en erg emotioneel. Ik ben bang.

    Heeft er iemand ervaring met andere behandelingen dan fysiotherapie?

    Ook zou ik het heel fijn vinden in contact te komen met anderen.
    Laat je een berichtje achter?

    • Goede morgen Julianne,

      Dank voor je reactie en wat vervelend dat de zwangerschap nu zo spannend voor je is. Zou je het fijn vinden als ik je vraag voorleg in mijn netwerk van professionals aangaande bekkeninstabiliteit? Misschien dat ze met je mee kunnen/willen denken.

      Verder vroeg ik me af aangaande het emotionele aspect of je de laatste bevalling helemaal verwerkt hebt? Vanuit mijn praktijk als zwangerschapscoach zie ik regelmatig vrouwen die als ze eenmaal zwanger zijn bewust worden van onverwerkte gevoelens van een eerdere zwangerschap/bevalling/kraamtijd. Mocht je daarbij ondersteuning fijn vinden je mag mij altijd bellen of mailen (06-54723865 of info@mammissi.nl). Langskomen mag natuurlijk ook, maar ik weet niet waar je woont, eventueel kan ik je doorverwijzen als je dat fijn vindt.

      Ik wens je een heel mooie dag en veel sterkte toe in jouw zoektocht naar wat het beste bij jou past op dit moment.

      Hartelijke groeten,
      Hester

  2. Beste Julianne,
    In mijn werk als verloskundige heb ik vaak gebruikt gemaakt van de reflexologie. Als een zwangere vrouw op mijn spreekuur kwam en ik zag dat zij niet goed in haar vel zat door lichamelijk klachten of emoties, dan gaf ik haar een behandeling met als gevolg dat zij veel beter mijn praktijk verliet. Met behulp van de reflexologie vindt het lichaam een betere balans. Lichamelijk klachten kunnen verminderen of verdwijnen. Dit geld ook voor de emotionele klachten. Een zwangerschap is een periode die snel emotionele onbalans geeft. Niet alleen door de hormonen, maar ook omdat er een nieuw kind in je groeit.
    Tijdens de behandelingen kan het heel goed duidelijk worden waarom jou bekken zo hypermobiel gaat worden. Je bekken staat voor jou basis, de botstructuur die letterlijk jou en je kind draagt.
    Mocht je meer willen weten, aarzel dan niet om mij te bellen op 06 37460956
    Nanneke Dorenbos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s